tirsdag den 1. oktober 2013

DIY - Meander book

 
Så blev det min tur til at blogge lidt i hulen hér, og jeg har glædet mig meget til at vise jer denne lille meander book, som er en fin lille bog med lommer hist og hér.

Som det ses, er bogen ikke særlig stor (foldet er den 7,5x7,5cm), så de enkelte sider er overkommelige at pynte op og skrive små hilsner på. Siderne er også oplagte at indsætte små fotografier på. Men det vil jeg lade være helt op til dig. I dette indlæg har jeg blot gjort den 'klar til brug'. Jeg har fyldt den med en masse positive sayings, så det er lige før, at den næsten har et tema, der siger 'anti Jantelov' ;o).

De små 'bobler', der stikker op i toppen og i højre side af bogen er tags, der er sat ind i de lommer, som opstår, når bogen samles (se DIY'en længere nede). På disse tags kan der jo også skrives små hilsner og limes fotografier på. De kunne også fungere som små gavekort: Hjemmebagt kage til kaffen, en gang aftensmad med transport frem og tilbage, en tur i biografen osv.

Herunder bogens sider, som jeg har valgt at dekorere den.










 
Bogen er lavet ud af ét stykke 12x12" karton, som er skåret og foldet (se DIY'en længere nede). Efterfølgende pyntet efter eget valg. Jeg har anvendt følgende, som kan købes i shoppen: Karton, sværte til kanterne, sværte til teksten, halvperler, snirkel samt roset med hulmønster i kanten. Alt er monteret med dobbeltklæbende tape.
 
DIY
Der findes et utal af DIY's på nettet og du kan google dig til mange videoer. Jeg har valgt at lave en step by step billedevisning, som du kan følge herunder. Så har du mod på at bladre flere billeder igennem, så følg bare med herunder ;o). For at gøre det nogenlunde tydeligt, hvor der skal limes og foldes, har jeg brugt et ark karton med mønster på begge sider.

Forsiden

Bagsiden

Arket lægges på scoreboardet, hvor der scores ved 3", 6" og 9".
Arket vendes en kvart omgang, og der scores igen ved 3", 6" og 9".

Hér har jeg markeret mine score liner, så alle 16 kvadrater er mere synlige.

Hér har jeg markeret med en tykkere pen, hvor der skal skæres.

Nu er der skåret 3 linier.

Nu skal der foldes. Fold zig-zag og begynd som vist på billedet.

Når du når toppen, bukker du 'harmonikaen' fra første række bagom række to.
 
Når du når bunden af række to, bukker du 'harmonikaen' fra række et og to bagom række tre.

Når du når toppen af række tre, bukker du 'harmonikaen' fra række et, to og tre bagom række fire.
 
Hvis du lige folder hele arket ud igen, skal dine folder se ud som vist hér.

Fold igen jfr. ovenstående trin og pres alle folder med et falseben eller lineal. Billedet hér viser 'harmonikaen' og princippet i bogen, før den limes sammen med dobbeltklæbende tape.

På bagsiden har jeg markeret alle stederne, hvor der skal monteres dobbeltklæbende tape. Jeg har anvendt 6mm for at være sikker på, at lommerne ikke går op, når der bladres i bogen.

Så er der sat dobbelklæbende tape på. Fold bogen step by step, som gjort tidligere.

Nu er bogen foldet og ligner en fin stjerne ;o).


Med en cirkelpunch laves der huller i toppen eller siden af de enkelte lommer, så tags'ene er lettere at få fat i (og så synes jeg også det giver en god finish).

Hullerne laves cirka midti.

Hhv. i top og i sider.

 Så er alle hullerne lavet.

Det begynder at ligne en bog ;o)

Alle tags er stanset ud og bogen er nu klar til at blive dekoreret.
 
Jeg håber, du kunne bruge DIY'en og nu har lyst til at lave din egen lille meander book.
 
Med ønsket om en rigtig dejlig tirsdag.
- Vi ses igen på lørdag.
Kærlig hilsen Anette

5 kommentarer:

  1. Hvor er den skøn Anette....
    Det ser svært ud men en skøn DIY så mon ikke jeg kan ikke hitte ud det....

    SvarSlet
  2. Heidi jeg har lavet nogle stykker efterhånden og de er ret nemme :)

    SvarSlet
  3. 1000 tak for tutten. Jeg skal bestemt prøve en dag, hvor jeg er helt frisk i hovedet. Har længe haft kig på den slags små bøger/minialbum, hvor man kan sætte en tag i. Det ser lidt sejt ud, så det vil jeg også kunne. Smiler. Kærlig hilsen Hanne.

    SvarSlet
  4. Den er rigtig fin Anette :-) Dét kunne jeg godt tænke mig at lave en dag.... Fin DIY

    SvarSlet
  5. Super god vejledning og sød ide den må prøves

    SvarSlet