lørdag den 28. december 2013

Glassten TUT (LANGT indlæg)

Jeg er på facebook medlem af en gruppe der hedder I love silhouette. Der var der en der begyndte at lave nogle glassten (dem man bl.a. kan bruge i badeværelser) - det skulle jeg da også prøve da det så enormt godt ud. Jeg har prøvet at lave en TUT på det - der er første gang jeg laver en TUT så håber den er forståelig.

Her er de materialer der skal bruge - der skal også bruges et 8-10 mm murbor (eller glasbor/diamantbor) til at bore et hul i glasstenen så man kan få lyskæden ind i den. 

De første 2 sten jeg lavede borede jeg hullerne selv og det er temmelig hårdt - jeg brugte murbor - da jeg ikke kan  opdrive et glasbor her i lille Faaborg :) Man skal bore ikke for langsomt og ikke for hurtigt - man skal presse moderat og så skal der vand på hele tiden for det bliver varmt. Når man kommer igennem siger den en sjov lyd da der er undertryk inde i stenen og så kan der falde lidt glas ind i stenen - som man ikke kan få ud igen. 

Hullet lidt tættere på - jeg arbejder på en maskinfabrik så jeg fik en af maskinarbejderne til at bore huller i 5 sten for mig med en søjleboremaskine, det er noget nemmere :)

Her har jeg skåret 2 stk. frostet vinyl i 17x17 cm (det kan gøres på Silhouetten - men jejg gjorde det på skæremaskinen) - man kan også købe glassten der er frostet i forvejen - de er ca dobbelt så dyre som dem der ikke er frostet (20 kr uden og 40 kr med) - har siden hørt og set at man også kan købe røde og grønne sten. 

Her har jeg sat den forstede vinyl på. 

Denne fil har jeg valgt i Silhouette programmet og tilpasset den så den fylder 16,5x16,5 cm. 

Så har Silhouetten skåret det ud - for dem der ikke har prøvet at skære i vinyl endnu, skal kniven stå på 2 - så den kun skærer i selve vinylen og ikke i det papir det sidder fast på.

Så kommer det "sjove" - pil alt det overflødige vinyl af - det kan godt tage tid :) Dette tror jeg tog over ½ time 
 FÆRDIG!!!
Man kan købe noget overføringspapir - men jeg synes det er temmelig dyrt - så jeg har forsøgt mig med alm tape og det fungerer rigtigt fint, her synes jeg der var så mange små ting så prøvede at bruge pakketape - det vil jeg ikke gøre igen da det sidder fast på vinylen og giver nogle grimme mærker af klister - kunne dog heldigvis fjerne det med sprit bagefter. 

Dækkede det hele med tapen og fik det af underpapiret og satte det derefter over på stenen og rev så forsigtigt tapen af efter at jeg havde presset det godt ned så jeg var sikker på at vinylen sat fast på det frostede vinyl.

 Sådan ser det ud bagefter, over på swirlen til højre for neden kan I se noget af det klister der sad fast.

 Så kommer jeg lyskæden ned i, denne her er med 12 lys og købt i Bilka - der var nogle stjerner på pærerne - men de kunne nemt tages af.

 Klister batteriboksen godt ind i det røde powertape -

- og sætter den bagpå stenen for neden.

Så skal der bånd rundt om stenen for at gøre den lidt pæn. Man kan bruge bred tape - det havde jeg ikke mere af så har brugt 4 stk. bånd af knapt 1,5 m stk.
Kommer powertape på 3 sider (ikke for oven).
Og sætter bånd på.

Til sidst binder jeg en sløjfe - dem er jeg ikke så god til at lave - så de kan laves på mange måder.

Håber der er nogle der kan bruge TUT'en.

8 kommentarer:

  1. Hvor er det godt lavet og sikke en sød tekst!
    Og GOD tut, du fik lavet. Tak for inspirationen.
    Dejlig lørdag til dig. Kh. Anette

    SvarSlet
  2. super godt, det kan man da forstå :)

    SvarSlet
  3. Det er en super hamrende god tut :) selv jeg har forstået den nu ;)

    SvarSlet
  4. Ihh en god TUT - jeg bliver NØDT til at lave en glassten også! Har dog aldrig skåret i vinyl før... Er det noget specielt vinyl eller dur alle slags? Gad vide om man kan få Silvan (eller hvor man nu køber stenen) til at bore for sig!? :-)

    SvarSlet
  5. Rigtig god og nem at forstå Selv vi nybegynder tør springe ud i at lave lyssten. Kan fortælle at de bor som er beregnet til glas hedder Diamantbor og fået i forskellige diameter Man kan købe dem med en lille beholder til vand for ja det er mega vigtigt det bliver afkøler

    SvarSlet
  6. Vi prøvede, men sten flækkede

    SvarSlet
  7. Jeg er totalt grøn i det her, men det ser spændende ud... Er det en maskine der laver skriften og hedder den Silhouetten???

    SvarSlet
  8. Hvor har du købt dit frostet folie henne?

    SvarSlet