lørdag den 24. september 2016

Hjemmelavede roser

Flere har spurgt til hvordan jeg laver de roser jeg bruger på mange af mine kort. 
Derfor får I nu en lille tut på de hjemmelavede roser. 
Jeg elsker at lave disse blomster og jeg har efterhånden lavet 1000 stykker (eller mere) 
og jeg allerede slidt et par punches op J.

Her ser I et billede af de roser jeg har lavet indenfor den sidste måneds tid J
Jeg elsker farver J.

Til roserne skal du bruge følgende materialer:

Perler
 En cirkelpunch med bølget kant (jeg bruger en der er 2 tommer/2 inch)
En lidt mindre cirkelpunch (jeg bruger en som er 1 ½ tomme/ 1 ½ inch)
En bonefolder
En musemåtte eller andet blødt underlag

Punch først med den lille cirkelpunch i kartonen, 
husk at gøre plads til at du udenom
skal punche med den store bølgede cirkelpunch.

Punch igen udenom det lille hul med den store bølgede cirkelpunch. 
Nu har du tre tynde cirkler med hul i midten med bølget kant udvendig og lige indvendig.

Nu skal hver cirkel quilles.

Klip hver cirkel over i to halve.

Hver af de seks små halvcirkler quilles med quilling pennen
Det gør ikke noget at de ligger og ruller sig selv lidt op igen inden du limer dem. 
Der skal jo være plads til en perle i midten til sidst.

Jeg putter lim på den yderste spids og limer de quillede halvcirkler
og sætter dem fast i klemme pincetten så de kan ligge og tørre lidt.

Nu er det tid til at punche en masse blomster ud. 
Til hver rose skal der punches seks blomster ud.

Nu er det tid til at forme hver blad lidt med bonefolderen.

Jeg former hvert blad lidt indad mellem bonefolderen og min tommeltot.

Nu skal du have gang i din prægepen
Blomsterne lægges på det bløde underlag. 
Den første blomst lader man være som den er (kun formet med bonefolderen). 
Den næste blomster formes ved at bruge prægepennen i midten af blomsterne. 
Prægepennen køres i små cirkler
og de formes således at blomsten bliver mere og mere lukket. 



Nu skal blomsterne limes oven i hinanden. 
Dertil bruger jeg lim der er forholdsvis hurtigtørrende og en almindelig lige pincet. 
Blomsterne limes oven i hinanden sådan at lag nummer to er lidt forskudt af 1. lag.
Lag nr. 3 er lagt på samme måde som 1. lag. 4. lag ligger som 2. lag osv. 





Når alle seks lag er limet sammen er blomsten forholdsvis tæt
 og nu skal den quillede cirkel, som du lavede aller først limes i midten. 

Jeg putter lim i bunden af blomsten og sætter den quillede cirkel fast i limen. 
Jeg lader det lige sætte sig en lille smule 
og putter derefter lidt lim i midten af den quillede cirkel og putter perlen ned i limen. 

Perlen kan man sagtens undlade hvis man ikke er til det.

Jeg håber at min tut er til at forstå. 
Det er faktisk lidt svært at beskrive hvad det er man gør,
når det efterhånden ligger i fingrene.

God fornøjelse med at skabe dit eget farverige blomsterhav.

Rigtig god weekend til jer alle.
De kærligste hilsner fra Jette Christina Petersen 


2 kommentarer:

  1. Du er altså bare fantastsk dygtig til at kreere de flottest blomster. For mig er det som meditation at se dig skabe roserne ... og alle de andre blomster du laver.
    Knuzz Maj-Britt

    SvarSlet
  2. Hurra for en god forståelig tut 😍

    SvarSlet