tirsdag den 25. august 2015

Nemt og anderledes bordkort.

Da jeg i maj måned havde en del bestillinger
på invitationer, bordkort og menukort til konfirmationer.
Fandt jeg på nettet et billede af et lidt anderledes bordkort,
som jeg synes kunne være spændende at eksperimenterer lidt med.

Bordkortet er formet som en lille pyramide og er meget enkel at lave.
Det kunne se ud som det jeg har lavet her.
Men kan selvfølgelig pyntes på et hav af forskellige måder.
Det er kun fantasien der sætter grænser.

Her et billede af de materialer jeg har brugt.
På billedet er der vist mere pynt end jeg endte med at bruge.
Men mon ikke I alle kender til at få fundet mere frem end man får brugt *S*

Jeg har brugt følgende materialer:
Diverse Blomster 
(de to store og den lille turkis blomst er hjemmelavet,
se et tidligere blogindlæg om hvordan du selv laver dine roser)
Lidt grøn blomstertråd til at lave en spiral
Lidt perlepynt fra gemmerne.

Jeg har brugt følgende værktøj:
Lineal
Blyant
Bonefolder
Scallop Oval Punch - Stampin Up
Large Oval Punch  - Stampin Up

Til basen valgte jeg at bruge råhvid karton.
Jeg har skåret 3 kvadratiske stykker,
som hver måler 10cm x 10cm.
Mønster arket har jeg tilsvarende skåret i 10 x 10cm,
her skal vi dog kun bruge det halve.

Hver af de kvadratiske stykker scores med prægepinden
en gang tværs over - fra det ene hjørne til det andet.

Derefter har jeg brugt bonefolderen til at folde hver kvadrat på midten.

På hver kvadrat har jeg målt ud og sat et lille mærke ved 8cm.
Dette hjælper mig når jeg skal sætte dbl. klæbende tape på.

Jeg har foldet alle 3 kvadrater ud og lagt dem sådan, at jeg kan komme til,
at sætte tape på den halvdel som vender ind mod mig selv.
Jeg har sat dbl. klæbende tape på langs "ryggen" af kvadratet,
ned til det lille 8cm mærke jeg satte for lidt siden.
Jeg har også sat dbl. klæbende tape på hele den kant,
som vender ind mod mig selv.

Derefter samler "pyramiden" ved at lægge halvdelen
(den halvdel der IKKE er tape på) 
af den ene kvadrat oven på tapen på den næste kvadrat.
Sådan så den kvadrat jeg sætter på kvadraten med tapen,
flugter med ryggen på det med tape på.
Håber det giver mening.
Jeg har på billedet limet alle 3 kvadrater sammen.
Nu skal du så have "pyramiden" op i hånden og samle den sidste del.

Som jeg skrev før skal du kun bruge halvdelen af mønsterpapiret,
jeg skærer det derfor fra hjørne til hjørne.
Vær opmærksom på hvilken vej mønsteret vender
og hvilken halvdel du skal bruge på dit bordkort.

Sæt dbl. klæbende tape på den halvdel du skal bruge,
til forsiden af dit bordkort.

Her det færdige bordkort med forsiden på klæbet.
Foran ser I endnu engang det pynt som jeg har taget frem.

Det færdige bordkort efter jeg har pyntet det.

Min nevø blev konfirmeret i maj måned og til hans store dag
havde jeg lavet disse bordkort.

Håber du fandt inspiration til at komme igang med at lave
et lidt anderledes bordkort.

Tak fordi du kiggede med.
Jeg blogger igen på lørdag.

Mange knus Jette Christina.




1 kommentar: