lørdag den 2. december 2017

Fløj kort - Baby kort

Kort med anderledes åbning (fløjkort)

Så er det min tur til at blogge igen her hos Heidis kreative hule.

Jeg elsker at lave babykort og til dette formål er de forskellige dyr (giraf, elefant osv.) fra Marianne Design bare perfekte.

Da det ikke bare skulle være et helt almindeligt 14,5 cm x 14,5 cm kort, har jeg valgt at lave et kort med en lidt anderledes åbning. Det åbnes med to fløje/flapper.

Her ser I det færdige kort.


Til kortet har jeg brugt følgende materialer:
- Råhvid karton
- Kvistkarton
- Mønsterpapir
- Rester af strukturkarton (til giraffen)
- Lidt blomster, blade, silkebånd, perler, hjerte og knapper fra gemmerne)
- Rulleøjne (dette kan man godt fravælge da der er øjne på giraf die‘sen).


Basen har jeg skåret i råhvid karton i målene 14,5 cm x 29 cm.
Jeg har scoret basen på følgende mål: 7,25 cm og igen på 21,75 cm. Derefter har jeg foldet basen med en bonefolder så den lige som danner to ”døre/fløje/flapper” hen over skrivefeltet.


Da jeg godt kan lide at der er flere lag på mine kort har jeg valgt at bruge kvistkarton som det første lag og derefter mønsterpapir/karton.
For fløjene er det skåret i følgende mål:
Kvistkarton – 14 cm x 6,75 cm (du skal bruge 2 stk.)
Mønsterpapir/karton – 13,5 cm x 6,25 cm (du skal bruge 2 stk.)
For pyntning af bagsiden af kortet er det skåret i følgende mål:
Kvistkarton – 14 cm x 14 cm
Mønsterpapir/karton – 13,5 cm x 13,5 cm

Lagene limes sammen med dobbeltklæbende tape.


Så er vi klar til at lime lagene sammen. Jeg bruger altid dobbeltklæbende tape til dette formål.


Jeg har skåret den lille giraf ud af nogle rester af strukturkarton jeg havde liggende. Jeg har valgt at bruge rulleøjne da jeg synes det giver den lille fyr lidt mere liv.



Så kommer det sjove og det er pyntningen. Jeg har fundet lidt forskelligt frem:
- Silkebånd
- Knapper
- Blomster og blade
- Et lille hjemmehæklet hjerte
- Støvdragere

For at giraffen ikke sidder direkte på kortet og for at gøre lidt mere ud af lukningen af kortet har jeg skåret en cirkel med bølget kant i kvistkarton og en almindelig cirkel i råhvidt karton på min BigShot.
Jeg har limet silkebåndet fast næsten hele vejen rundt om kortet (med undtagelse af den ene fløj, til højre). Silkebåndet er sat sådan at der er nok bånd til at jeg kan binde en lille sløjfe for at lukke kortet. Silkebåndet kan sagtens undlades.
Jeg har kommet dobbeltklæbende tap på halvdelene af cirklen og limet den fast på venstre fløj på kortet. Men husk kun at klistre den fast på denne ene flap ellers kan du slet ikke åbne kortet. Oven på cirklen har jeg limet giraffen fast med dobbeltklæbende tape.



Til sidst har jeg bundet en lille sløjfe på silkebåndet. Og Voila så er kortet færdigt.



Jeg håber at jeg har kunne være med til at inspirere jer. Tusinde tak fordi I kiggede med.

Kig forbi Heidis veludstyrede shop og lad jer bare friste :).

Mange kærlige hilsner fra Jette Christina Petersen.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar